En vanlig dag

Ja hur ser en vanlig dag som au pair ut egentligen , kanske har vari lite rörigt att förstå hur det egentligen ser ut i mitt vardagsliv här borta.
7.15 ringer min klocka och jag drar mig sakt uppåt för att "börja jobba" 7.30
Jag börjar då med att lasta av diskmaskinen och förbereda barnens frukost.
ca 7.50 kommer barnen ner och sätter sig för att äta och packa skolväskorna.
Jag äter min frukost med democh hjälper tillmed vad som behövs exempel packa ngt mellanmål åt dottern.
de behöver inte packa skolmat för de har betalt så de får mati skolan så bara ett mellanmål.
8.10 lämnar mamman huset med barnen, då hon skjutsar dem till skolan. jag sätter igång med min lilla städuppgift som jag har. har ngt varje dag för att inte få allt samma dag,
färdig är jag ca 9.00
då brukar jag, när jag inte är förkyld, ta mig en joggingrunda i parken eller kanske jobba på bageriet!
om jag jobbar på bageriet börjar jag kl nio så dålämnar jag huset kanske fem-tio minuter i nio för att hinna ner dit i tid. jag brukar oftast bara jobb på bageriet två timmar i veckan på helgerna kanske tre timmar, så ganska chill!
nu är jag ledig och under dagen har jag fritt att göra vad jag vill bara jag är hemma igen till kl 15.45 då jag börjar igen.
Barnen kommer hem och de vill oftast ha något litet att äta och då hhjälper jag dem med det. Lite läxor hjälper jag till med om det behöver hjälp annars kanske det finns något att stryka. runt kl fem halv sex börjar jag och mamman förbereda maten som jag äter med barnen ca kl 18.00. efter maten plockar jag undan och lastar antingen i sakner i diskmaskinen eller diskar det på en gång, 18.30 är jag friii igen :P
i veckan gör jag väl runt 20 timmars "jobb" och får 60 pund för detta plus boende och mat klart.
är inte en grym lön precis men med extra jobbet på bageriet kan man ändå få ihop en slant, som gärna försvinner lika kvickt igen, men men (;

Au pair är faktis helt okej och jag har tur som har kommit i en familj där de är vänliga och lagar gos mat haha och inte bara friterat som andra verkar göra, har mitt eget rum med tv och radio, trådlöst internet och stor garderob. underbar dotter och en ibland underbar son haha, inte små ungar som jag behöver springa efter utan de klarar sig själv eftersom de är ju  nio & tolv år, har nära till bussen och kan lätt ta mig in till city och tillbaka igen efter en
ute kväll, nära till mataffären och en stor park.
Jaa vad ska jag säga jag trivs bra här jag bor och jag förbättrar min engelska med hoppas jag! i alla fall känner jag mig mer självsäker nu när jag ska snacka engelska och det är ett stort plus för mig :D

tips till er som vill lära känna en stad, bli bättre på engelska eller vilket annat språk och få se alla bra & mindre bra saker med landet och komma in i en familj som bor och lever i landet,
Au pair är perfekt då!
du kommer inte hit som en turist och du lever inte som en turist du blir en del av en familj som har sin vardag här.
visst kan det vara lite påfrestande att bo med sin "chef" jag menar det är kanske inte så imponerande att dra ut och festa varje helg men man måste lära sig att man är ledig på helgen och då gör man vad man vill även på kvällarna mitt i veckan, man ska inte bry sig om de tycker det är konstigt att man ska ut och ta ett glas vin mitt i veckan, bara gör det. och om man inte trivs i en familj ska man inte stanna bara förösk att hitta en ny!
det förstör så mkt om man inte trivs eller bara inte kommer överrens.
det finns i alla fall många hemsidor och organisationer man kan gå igenom eller söka på för att hitta au pair familjer och här i england finns det hur många familjer som helst som har nannys och au pairer från hela världen!
några frågor om att vara au pair bara fråga påååå :D
och nu ska ni inte tro att alla au pairers dagar ser ut just så här som min, det spelar stor roll vilken ålder barnen är i och hur många barn familjen har. men i alla fall ett litet smak prov på det liv man lever :)

2 Kommentarer
Klääära from dalärna

vad kul att höra hur DU har det snutt! Och jag har tittat lite på det här med LONDONNN! Det var ju inte allt för många helger kvar att välja på ;) Men om jag tar en liten tripp (vilket det faktiskt är, det kostar ju knappat skjortan) finns det någon chans att övernatta hos dig då eller är det påträngande? Pussss påre snygging!

2010-04-15 | 19:21:27
Malin

GOMMAN ! ja asså det beror på när du kommer så kan jag kolla om det går :D för jaa jag vet att det är inte billigt , PUSSSSSSSSS

2010-04-17 | 11:55:36
Blogg/url: http://santozz.blogg.se/

Namn:


Mail:


Blogg/url:


Skriv din kommentar här:


Jag är här ofta, spara mina uppgifter!